Joskus olen ehkä hiukan kummastellut muuttoilmoituksen tekemisen mainontaa. Kuinka niin pienestä ja itsestäänselvästä asiasta tehdään niin iso asia.

Kolme viikkoa on uudessa asunnossa asuttu. Kolme viikkoa sinne on tullut edellisten asukkaiden postit.  Kolme viikkoa olen roudannut vanhojen asukkaiden posteja takaisin postilaatikkoon. Viikko sitten asioin Kelassa, kun piti asumistukihakemus tehdä. Selvisi, että meidän pienessä kolmiossamme asuu viisi ihmistä! Tietenkin asumistukipäätös perustuu maistraatin ah niin oikeisiin tietoihin. Voi kyrsä. Sitten vaan soittelemaan maistraattiin. Tällaisissa tapauksissa täytyy asunnon oikean asukkaan tehdä kirjallinen pyyntö, että ylimääräiset asukkaat poistetaan osoitteen kirjoilta. Siinä sitten menee oma aikansa ennen kuin se näkyy Kelan järjestelmissä. Ennen sitä ei asumistukipäätöstä tipu.

Postiin pitää tehdä pyyntö erikseen. Se tosin sujui mukavan helposti puhelimitse. Selitin asiani ja kerroin asunnossa asuvien tiedot. Muiden henkilöiden postinjakelu osoitteeseen keskeytetään. Posti murehtii lopusta.

Vaikka eihän tuo nyt oikeasti elämää hirveästi häiritse, mutta periaatetasolla kyrsittää. Minä joudun maksamaan puhelin- ja postikulut tilanteen oikaisemisesta. Minä joudun juoksemaan postilaatikolla, jotta toiset saavat joskus postinsa. Minä joudun odottamaan asumistukipäätöstä tosi kauan. Eikä mikään koko tilanteessa johdu minusta. Siksi kyrsittää.

Ja nyt viimeistään kaikki tietää, miksi on tärkeää tehdä se muuttoilmoitus :)